PANDUAN AM
PERATURAN
FESTIVAL NASYID SEKOLAH-SEKOLAH
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
PERINGKAT KEBANGSAAN
TAHUN 2013M/1434H
PERATURAN
FESTIVAL NASYID SEKOLAH-SEKOLAH
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
PERINGKAT KEBANGSAAN
TAHUN 2013M/1434H
A . Tema Festival Nasyid Sekolah-Sekolah
Kementerian Pelajaran Malaysia Tahun 2013M/1434H
( Lirik Lagu Pertama )
”Al-Quran Penjana Wasatiyyah ummah”
B. Panduan/Rujukan Tajuk-Tajuk Pilihan
Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam KBSR/KSSR & KBSM
( Lirik Lagu Kedua)
Kategori Sekolah Rendah
1. Akidah
1.1 Memahami dan menghayati rukun iman.
1.1.2 Menyatakan pengertian rukun iman
1.1.3 Memahami dan menghayati rukun iman.
1.1.4 Menyatakan rukun iman.
1.1.5 Menyebut kesan beriman kepada rukun iman.
1.1.6 Menyebut akibat tidak mempercayai rukun iman.
1.2 Memahami dan menghayati beriman kepada Allah.
1.2.1 Menyatakan pengertian beriman kepada Allah.
1.2.2 Menyatakan dalil akli tentang kewujudan dan kebesaran Allah.
1.3 Memahami dan menghayati konsep beriman kepada malaikat.
1.3.1 Menyatakan pengertian malaikat.
1.3.2 Menyatakan hukum mempercayai wujudnya malaikat.
1.3.3 Menyebut sepuluh nama-nama malaikat yang wajib diketahui.
1.3.4 Menyatakan tugas-tugas sepuluh malaikat yang wajib diketahui.
2. Ibadat
2.1 Memahami dan mengamalkan perlakuan dalam solat.
2.1.1 Menyatakan perlakuan dalam solat.
2.1.2 Melakukan perlakuan dalam solat dengan betul mengikut urutan.
2.1.3 Solat berjemaah.
2.1.4 Ibadah puasa Ramadan.
-Konsep puasa.
-Syarat-syarat wajib.
-Rukun-rukun puasa.
-Syarat-syarat sah.
-Perkara-perkara yang membatalkan puasa.
3.Sirah.
3.1 Memahami dan mengambil iktibar daripada pekerjaan nabi sebelum dilantik menjadi Rasul.
3.2 Peristiwa di Gua Hira’.
3.3 Mukjizat al-Quran.
3.4 Isra’ dan Mikraj.
4.Adab.
4.1 Adab dalam kehidupan bersosial.
4.1.1 Adab di masjid dan surau.
4.1.2 Adab menziarahi orang sakit.
4.1.3 Adab dengan orang tua.
4.1.4 Adab berjiran.
4.1.5 Adab berjual beli.
4.1.6 Adab terhadap tempat dan harta benda awam.
4.1.7 Adab rehlah.
4.2 Adab menuntut ilmu
4.2.1 Adab belajar.
Muat turun pautan di bawah untuk panduan lengkap.
0 comments:
Post a Comment