Peta minda saya malam ini untuk kelas tajwid di Masjid Ulu Mawao Membakut
Bab ini membincangkan bacaan hamzah wasal yang pada permulaan bacaan. Hamzal wasal boleh dikenal pasti pada perkataan alif yang bertanda kepala sod.
Cara membaca hamzah wasal pada permulaan bacaan boleh dibahagikan kepada 3 bahagian:
1. Hamzah wasal pada alif lam sama ada alif lam qamariyah atau alif lam syamsiyah.
Pada ketika ini cara bacaan hamzah wasal sentiasa berbaris atas. Contoh pada perkataan
الحمد لله
الرحمن
القارعة
2. Bacaan hamzah wasal berpandukan baris pada huruf ketiga.
Dalam hal ini, ia terdapat dalam 3 keadaan.
a. Apabila huruf ketiga berbaris atas maka hamzah wasal di baca kasrah.
Contoh: اقْتَرَبَ
b. Apabila huruf ketiga berbaris bawah maka hamzah wasal di baca kasrah.
Contoh: اهْدِنَا
c. Apabila hamzah wasal berbaris depan maka hamzah wasal di baca dhommah.
Contoh: ادْعُوا
3. Bacaan hamzah wasal tidak berpandukan baris huruf ketiga.
Bahagian ini agak sukar kerana kita tidak dapat menentukan bacaan hamzah wasal seperti kaedah yang kedua. Oleh itu kalimah-kalimah dalam bahagian ini hendaklah dihafal kerana ia terkeluar dari kaedah yang sebelumnya.
Bahagian ini dibahagikan kepada 3. Iaitu Isim (kata nama), Fi'il (kata kerja) dan ibdal. Boleh lihat contoh peta minda yang telah dilakar.
Untuk bahagian isim dan fi'il, bacaan hamzah wasalnya sentiasa kasrah.
Manakala ibdal seperti contoh yang diberikan, walau terdapat beberapa kalimah saya cuma fokus kepada 1 kalimah yang terdapat dalam surah al-ahqaf ayat 4 kerana ia berada selepas waqaf. Bacaan bagi kalimah ائْتُونِي ketika wasal adalah seperti biasa. Akan tetapi sekiranya permulaan bacaan pada kalimah ini, bacaan hamzah wasal hendaklah dikasrahkan dan hamzah kedua diibdalkan kepada huruf ya. Jadilah bacaannya ايتونى (iituunii).
Kaedah yang boleh dipakai ialah dengan melihat rumah hamzah pada huruf kedua. Sekiranya hamzah berumah ya, maka ibdal ke huruf ya. Terdapat kalimah yang hamzah berumah huruf wau seperti dalam surah al-baqarah ayat 283 اؤْتُمِنَ . Sekiranya bacaan dimulakan dengan kalimah ini maka hamzal wasalnya hendaklah dibaca dhommah dan hamzah kedua ibdal huruf wau (uutumina).
Wallahu a'lam.
Pada ketika ini cara bacaan hamzah wasal sentiasa berbaris atas. Contoh pada perkataan
الحمد لله
الرحمن
القارعة
2. Bacaan hamzah wasal berpandukan baris pada huruf ketiga.
Dalam hal ini, ia terdapat dalam 3 keadaan.
a. Apabila huruf ketiga berbaris atas maka hamzah wasal di baca kasrah.
Contoh: اقْتَرَبَ
b. Apabila huruf ketiga berbaris bawah maka hamzah wasal di baca kasrah.
Contoh: اهْدِنَا
c. Apabila hamzah wasal berbaris depan maka hamzah wasal di baca dhommah.
Contoh: ادْعُوا
3. Bacaan hamzah wasal tidak berpandukan baris huruf ketiga.
Bahagian ini agak sukar kerana kita tidak dapat menentukan bacaan hamzah wasal seperti kaedah yang kedua. Oleh itu kalimah-kalimah dalam bahagian ini hendaklah dihafal kerana ia terkeluar dari kaedah yang sebelumnya.
Bahagian ini dibahagikan kepada 3. Iaitu Isim (kata nama), Fi'il (kata kerja) dan ibdal. Boleh lihat contoh peta minda yang telah dilakar.
Untuk bahagian isim dan fi'il, bacaan hamzah wasalnya sentiasa kasrah.
Manakala ibdal seperti contoh yang diberikan, walau terdapat beberapa kalimah saya cuma fokus kepada 1 kalimah yang terdapat dalam surah al-ahqaf ayat 4 kerana ia berada selepas waqaf. Bacaan bagi kalimah ائْتُونِي ketika wasal adalah seperti biasa. Akan tetapi sekiranya permulaan bacaan pada kalimah ini, bacaan hamzah wasal hendaklah dikasrahkan dan hamzah kedua diibdalkan kepada huruf ya. Jadilah bacaannya ايتونى (iituunii).
Kaedah yang boleh dipakai ialah dengan melihat rumah hamzah pada huruf kedua. Sekiranya hamzah berumah ya, maka ibdal ke huruf ya. Terdapat kalimah yang hamzah berumah huruf wau seperti dalam surah al-baqarah ayat 283 اؤْتُمِنَ . Sekiranya bacaan dimulakan dengan kalimah ini maka hamzal wasalnya hendaklah dibaca dhommah dan hamzah kedua ibdal huruf wau (uutumina).
Wallahu a'lam.
0 comments:
Post a Comment