Wednesday, May 23, 2012

TALFIQ ANTARA MAZHAB

 Oleh: Ustaz Bahtiar Hud, Pegawai Jabatan Kemuftian Negeri Sabah.
Soalan :
Saya ingin melaksanakan Ibadah Haji atau Umrah dengan niat mendapat Haji yang mabrur atau Umrah maqbulah, tetapi di sana ada beberapa perkara yang menghalang terhasilnya matlamat saya diantaranya ketika bertawaf saya sering terbatal kerana sering bersentuhan dengan orang yang dikira batal ketika bersentuhan dengannya sebagaimana yang di fahami dalam mazhab Syafie, maka dalam hal ini saya ingin bertalfiq dalam mazhab Hanafi atau Maliki, tolong ajarkan saya dalam perkara ini?
Jawaban :
بسم الله الرحمٰن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Segala puji bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam, solawat dan salam keatas junjungan kita Muhammad dan ahli keluarga beliau serta para sahabat sekalian.
1. Allah SWT berfirman :
يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. (Al Baqarah : 185)

Jelas di dalam ayat di atas Allah SWT tidak membebankan akan hambanya dalam soal-soal ibadah dan ini diantara asas dalil dalam perkara-perkara yang berkaitan ibadah bahkan Rasulullah SAW pernah bersabda :
بُعِثْتُ بِاالحَنِيْفِيَّةِ السَّمْحَةِ
Maksudnya : Aku telah diutus dengan membawa agama yang benar dan penuh toleransi. ( dikeluarkan oleh Imam Ahmad Ahmad dalam Musnadnya).
Di dalam hadith lain juga Rasulullah SAW bersabda :
إِنَّ هَذَا الدِّيْنَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّيْنَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ
Maksudnya : Sebenarnya agama ini mudah, tak seorang pun yang mempersulit agama ini, melainkan sudah pasti dia akan mengalami kekalahan dan kesukaran (dalam melaksanakannya). (HR Imam Al Bukhari dalam kitab Al Iman).

Namun kemudahan ataupun rukhsah yang diberikan di dalam agama perlulah ditafsilkan dan mengikut syarat-syaratnya agar tidak terkeliru di dalam melaksanakan ibadah sebagaimana istilah talfiq yang dipakai oleh sebahagian umat Islam dalam melaksanakan sesuatu ibadah.
Talfiq menurut Dr.Muhammad Rawwas Al Qal’aji di dalam kitabnya Mu’jam Lughat Al Fuqaha’ ialah “Perlaksanaan dengan satu amalan yang dihimpunkan padanya daripada pelbagai mazhab, sehingga tidak boleh diiktibarkan amalan ini sebagai sesuatu yang sah dalam mana-mana daripada mazhab-mazhab.”

Dr. Wahbah Az Zuhaili ada menyatakan di dalam Kitabnya Al Rukhashu As Syari’yyah Ahkamuha dhowaabithuha, halaman 65, bahawa Ulama-ulama Syafi’eyyah setengahnya melarang semua bentuk gambaran talfiq, setengahnya pula hanya melarang bentuk talfiq yang ditegah sahaja dan yang lain pula mengharuskan talfiq apabila dihimpunkan dalam satu masalah syarat-syarat mazahib yang diikuti.

Di antara contoh talfiq yang menyebabkan satu amalan dikira rosak ialah seorang yang berwudhu’ mengikut mazhab Syafi’e dengan mengusap kepala kurang dari ¼ kepala (sebagaimana yang diwajibkan dalam mazhab hanafi), kemudian ia menyentuh kulit wanita ajnabiyyah ( kerana menyentuh kulit wanita ajnabiyyah dalam mazhab hanafi tidak membatalkan wudhu’) dan terus solat mengikut cara mazhab Syafi’e, maka percampuran dua mazhab dalam hal mengambil wudhu’ rukun ikut cara Syafi’e manakala perkara-perkara yang membatalkan wudhu’ mengikut mazhab hanafi yang akhirnya kedua-dua mazhab itu tidak mengakui penggabungan kedua pendapat ini bahkan amalan itu adalah tidak sah menurut kedua-dua mazhab.

Di dalam kitab I’anah ath Tholibin,jilid 1, halaman 17, menyatakan :
ويمتنع التلفيق في مسألة كأن قلد مالكا في طهارة الكلب والشافعي في بعض الرأس في صلاة واحدة.
Ertinya : Dan dilarang talfiq dalam satu masalah, seperti mengikut pandangan Imam Malik dalam perkara sucinya anjing (iaitu tidak dikira najis mughallazhah (berat) apabila disentuh) dan mengikut Imam Syafi’e dalam harusnya mengusap sebahagian kepala (sedangkan mazhab maliki mewajibkan menyapu air pada seluruh kepala) untuk mengerjakan satu solat.

Dalam mazhab Syafi’e solat di atas tidak sah kerana masih belum bersuci dari najis berat sedangkan dalam mazhab Maliki pula tidak sah wudhu’ kerana menyapu air hanya pada sebahagian kepala sahaja, maka dengan sebab itulah talfiq tidak dibenarkan oleh kebanyakan ulama Syafi’eyyah.
Sekiranya ingin menukar mazhab dalam satu masalah maka hendaklah mengikut keseluruhan syarat-syaratnya sebagaimana masalah yang dipertanyakan iaitu jika berwudhu’ dan ingin mengelakkan kesulitan terutama ketika sedang tawaf dalam perkara bersentuhan kulit diantara lelaki dan wanita ajnabiyyah yang menurut Imam Syafi’e adalah membatalkan wudhu’.

Sekiranya ingin bertaqlid atau bertukar kepada mazhab Hanafi atau Maliki yang apabila menyentuh atau disentuh tidaklah menjadi batal, hendaklah mengikut syarat-syarat mazhab yang diikuti sebagaimana di dalam mazhab hanafi yang tidak mensyaratkan apa-apa sehingga dalam hal niat dan tertib adalah tidak wajib melainkan menyapu ¼ kepala bagi mereka adalah wajib, manakala dalam mazhab Maliki hendaklah menambah lagi rukun yang tiada dalam mazhab Syafi’e iaitu menggosok anggota wudhu’ dan perlunya muwalat (iaitu berturut-turut tanpa berselang ketika berwudhu’) dan menyapu seluruh bahagian kepala dan perlu diingati persentuhan dalam mazhab Maliki tidak batal dengan syarat tidak disertai syahwat ketika menyentuh.

Namun di dalam mazhab Syafie terdapat pendapat kedua yang berpendapat bagi mereka yang disentuh bukan menyentuh tidaklah terbatal wudhu’nya sebagaimana yang dinyatakan oleh Al Imam An Nawawi dalam Kitabnya Raudhah At Tolibin, jilid 1, halaman 186 ;
وإن لمس ميتة , أو عجوزا لا تشتهي , أو عضوا أشل , أو زائدا , أو لمس بغير شهوة , أو عن غير قصد انتقض على الصحيح في جميع ذلك , وينتقض وضوء الملموس على الأظهر
Ertinya : “Dan sekiranya (seorang yang berwudhu’) menyentuh mayyit wanita, atau wanita yang sudah tua dan tiada keinginan syahwat padanya, atau anggota badan yang lumpuh, atau yang lebih (dari anggotanya seperti jari), atau menyentuh dengan tiada syahwat, atau dari tiada sengajanya, terbatallah akan wudhu’nya di atas pendapat yang sahih (dengan sebab kuat pendapatnya) pada semua yang demikian itu, dan begitu juga batal akan wudhu’ orang yang disentuh diatas pendapat yang lebih kuat dari sudut dalil.”
Maka difahami dari kata-kata terakhir bila adanya qaul Azhar maka, akan adanya muqabilnya iaitu pendapat kedua yang tidak dikira kuat dalilnya dalam pendapat ulama-ulama Syafi’eyyah bahawa yang di sentuh tidak terbatal wudhu’nya.

wallahu a'alam

0 comments:

Post a Comment